گروه وب مک | تجارت الکترونیک

گروه وب مک | طراحی وب سایت، سئو و بهینه سازی سایت، تجارت الکترونیک

گروه وب مک | تجارت الکترونیک

گروه وب مک | طراحی وب سایت، سئو و بهینه سازی سایت، تجارت الکترونیک

۲۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

۳۰
آبان

در حالت عادی و روتین طراحی قالب، بعد از اینکه طرح قالب را در فتوشاپ ایجاد کردیم شروع به برش تصاویر مورد نیاز می کنیم. یک روش اولیه و قدیمی این هست که شما هر عکس مربوط به قالب را جداگانه اپلود نمایید و توسط CSS تک تک فراخوانی نمایید. قبل از اینکه معایب این روش را مطرح نماییم دو نکته بسیار مهم را باید بدانید و آن اینکه:

1. بررسی سایت های سرشناس نشان میدهد که تنها 5 تا 38 درصد از زمان لود شدن صفحات آنها صرف دانلود HTML شده و بقیه 62 تا 95 درصد صرف فراخوان HTTP و پیکربندی مطالب میشود(تصاویر، اسکریپت و استایل) با توجه به اینکه مرورگرها بین 2 تا 4 فراخوان بطور همزمان انجام میدهند تجربه نشان داده است که با افزایش تعداد فراخوان ها سرعت بارگذاری سایت به شدت کاهش می یابد.


2. هر تصویر یا تصویر زمینه در سایت شما فراخوان HTTP جدایی ارسال میکند . یعنی اگر شما 50 تصویر حتی هرکدام 1کیلوبایت هم داشته باشین یعنی 50 مرتبه فراخوان HTTP صورت گرفته است.
حالا با توجه به 2 نکته فوق کاملا واضح می باشد که اگر ما بتوانیم این تصاویر کوچک را در یک تصویر قرار دهیم تا تعداد فراخوان ها   HTTPبه جای 50 بار (در مثال ما)یکبار انجام شود و با توجه به این موضوع که 92 تا 95 درصد زمان لود صفحه صرف این فراخوانها میشود معنایش این است که توانستیم به شدت در زمان لود صرفه جویی نماییم.
حال چگونه میتوان این کار را انجام داد؟ بله این کار توسط تکنیکی به نام Css Image Sprites  انجام می شود.
در این روش شما همه تصاویر را در یک تصویر بزرگتر ادغام خواهید کرد که باعث کم شدن حجم تصاویر و نیز کمتر شدن تعداد درخواست ها به سرور خواهد شد. به تصویر زیر دقت نمایید تعداد زیادی از عکس در یک عکس ادغام شده است عکس بزرگ ادغام شده معمولا حجمش یا کمتر از مجموع حجم تک تک عکسهای کوچکتر هست و یا برابر اما برای لود شدن آن تنها یک بار فراخوان HTTP انجام میشود.

مطالعه مقاله کامل: Css Image Sprites چیست؟نحوه استفاده و کاربرد آن چیست؟


"وب مک مشهد، مشاور ومجری سئو و بهینه سازی وب سایت"

باما تماس بگیرید:تلفن : 36040001- 051 (10 خط)


۳۰
آبان

این همه دعوا بر سر صفحه گوگل بودن برای چیست؟ آیا واقعا اول بودن در صفحه اول گوگل مهم هست؟

در این مقاله به شما خواهیم گفت:
بله دعواها برای صفحه گوگل دلیل دارد و منطقی هست که وب مستران و مالکین وب سایت ها برای آمدن در صفحه اول گوگل و مخصوصا نتایج 1 تا 3 آن تلاش کنند چون: بیش از 90 درصد کاربران فقط صفحه اول گوگل را بررسی میکنند و به صفحات بعدی وارد نمی شوند!!!! پس بی جهت نیست...

گوگل


همیشه در مقالات تخصصی می‌خوانیم که رعایت نکات سئو تنها به هدف رسیدن به صفحه اول گوگل انجام می‌شود، دلیل این همه تلاش برای راضی کردن گوگل جهت معرفی ما به کاربران چیست؟
هر روز میلیون‌ها جستجو در موتورهای جستجو توسط کاربران انجام می‌گیرد که بیش از ۷۰٪ آن در گوگل انجام می‌گیرد. موتورهای جستجوی یاهو و بینگ هرکدام به ترتیب ۷.۰۷ و ۹.۲۶ درصد از این بازار سهم دارند. در نتیجه حضور در صفحه اول گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است.
به اعتقاد ما اگر بخواهیم بگوییم به عنوان یک متخصص سئو موفق بوده ایم باید توانسته باشیم وب سایت خود و یا مشتریانمان را برای کلید واژه‌های مناسب حداقل به صفحه اول گوگل و در ردیف 1 تا 3 بالا آورده باشیم.
آمارها حاکی از آن است که ۹۰ درصد کاربران تنها صفحه اول گوگل را مشاهده می‌کنند و هیچ گاه به صفحات بعدی وارد نمی‌شوند. در واقع عدم حضور شما در صفحه اول گوگل به معنی شکست شما در سئو است.
بررسی های انجام شده توسط Optify  نشان میدهد که 36.4 درصد از کاربران تنها روی اولین نتیجه جستجو گوگل کلیک می نمایند. 12.5 درصد روی دومین گزینه و 9.5 درصد سومین گزینه کلیک می نمایند. یا به عبارت خلاصه تر تعداد افرادی که وارد سایتی که گوگل به عنوان اولین نفر پیشنهاد داده وارد می شوند برابر است با 5 ردیف بعدی.!!!
در زیر آمار کلیک بر اساس جایگاه را مشاهده می‌نمایید.



"وب مک مشهد، مشاور ومجری سئو و بهینه سازی وب سایت"

باما تماس بگیرید:تلفن : 36040001- 051 (10 خط)



۳۰
آبان

نقشه سایت (sitemap) یک فایل متنی می باشد با فرمت xml  (زبان نشانه گذاری قابل توسعه) داخل این فایل آدرس تمامی صفحات سایت و به متا داده هایی مانند تاریخ آپدیت, اهمیت آن صفحه و نحوه ارتباط آن با سایر صفحات قرارداده میشود . این اطلاعات به ربات های گوگل کمک میکنند تا در مدت زمانی که در داخل سایت شما هستند بهتر و بیشتر صفحات سایت را ایندکس کنند و از صفحاتی که اپدیت شده و تغییر یافته اند اطلاع پیدا نمایند.


اکنون تک تک برچسب های موجود در فایل سایت مپ رو توضیح میدهیم:

<urlset> نقشه سایت با این برچسب شروع و خاتمه می یابد.

<url> محتوای لینک هر صفحه در این برچسب قرار میگیرد و در واقع یک برچسب مادر است.

<loc> این برچسب آدرس دقیق هر صفحه از سایت شما را در خود جای میدهد.

<lastmod> اطلاعات مربوط به آخرین تغییرات صفحه در این برچسب قرار میگیرد که به فرمت YYYY-MM-DD تاریخ دهی میشود.

<changefreq> این برچسب از نقشه سایت شما اطلاعاتی درمورد بازه زمانی تغییرات در صفحه مورد نظر را ارائه میدهد.

<priority> میزان اهمیت صفحه در نقشه سایت شما را مشخص میکند که مقدار آن میتواند در بازه 0.0 تا 1.0 باشد.

اکنون مهمترین نکات در نقشه سایت را بررسی می نماییم:

برچسب <loc> اجباری بوده و برچسب های <lastmod> ،<changefreq>  و <priority> اختیاری هستند.

فایل نقشه سایت شما باید روی هاست و پوشه اصلی فایل‌ها قرار گیرد.

تمام آدرس‌ها در نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه باشند.

حداکثر طول مجاز برای یک آدرس 2048 کاراکتر است.

به نظر میرسد که با تنظیم <changefreq>  و <priority> میتوان موتورهای جستجو را وادار به بررسی روزانه سایت خود کنید، این کار به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا اگر گوگل متوجه غیر واقعی بودن آن شود، کل فایل نقشه سایت شما را نادیده خواهد گرفت.

اکنون هر کدام از برچسب های مربوط به فایل ایندکس نقشه سایت را توضیح میدهیم:

<sitemapindex> ایندکس نقشه سایت با این برچسب باز و بسته میشود.

<sitemap> این برچسب اطلاعات مربوط به هر نقشه سایت را در خود جای میدهد.

نکته: هر فایل ایندکس میتواند تا 50000 فایل نقشه سایت را در شامل شود.

لزوما ساخت نقشه سایت (sitemap)که دارای فرمت xml می باشد تضمینی مبنی بر ایندکس صفحات سایت نمی باشد. اما بررسی ها نشان میدهد که بسیار میتواند در ایندکس شدن صفحات کمک نماید. در زیر نمونه کد موجود در فایل نقشه سایت(sitemap)  را که با فرمت xml می باشد مشاهده می نمایید.


  <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>


<urlset xmlns="http://www.google.com/schemas/sitemap/0.90">


  <url>


    <loc>http://www.webmac.ir/</loc>


    <lastmod>2016-01-27T23:55:42+01:00</lastmod>


    <changefreq>daily</changefreq>


    <priority>1.0</priority>


  </url>


  <url>


    <loc> http://www.webmac.ir/aboutus</loc>


    <lastmod>2016-01-26T17:24:27+01:00</lastmod>


    <changefreq>daily</changefreq>


    <priority>0.5</priority>


  </url>


</urlset>


1NVriQ1hQ2


اکنون این سوال مطرح می باشد که چند آدرس در نقشه سایت میتواند وارد کرد؟ و اگر تعداد صفحات خیلی زیاد باشد چه باید کرد؟ راه حل آن ساخت فایل ایندکس نقشه سایت می باشد و داخل فایل ایندکس میتواند هر تعداد نقشه سایت را آدرس دهی کرد. در ادامه توضیحات لازم داده خواهد شد.


در اینصورت فایل مربوط به هر نقشه سایت باید در یک فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) لیست شود.


اگر سایت شما بیش از 5000 صفحه دارد یا سایز فایل نقشه سایت شما بیش از 10 مگابایت است، استفاده از چند فایل نقشه سایت ضرورت می یابد. در اینصورت به فایل ایندکس نقشه سایت نیز نیاز دارید. البته میتوانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد.


در زیر نمونه کد برای فایل ایندکس نقشه سایت را می توانید مشاهده نمایید


 


  <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>


<sitemapindex xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">


<sitemap>


<loc>http://www.domain.com/sitemap1.xml.gz</loc>


<lastmod>2004-10-01T18:23:17+00:00</lastmod>


</sitemap>


<sitemap>


<loc>http://www.domain.com/sitemap2.xml.gz</loc>


<lastmod>2005-01-01</lastmod>


</sitemap>


</sitemapindex>


 


در فایل ایندکس زمان احتمالی تغییرات برای هر فایل نقشه سایت شما بوسیله برچسب <lastmod> مشخص میشود.


اکنون سوالی دگیر مطرح می باشد در داخل نقشه سایت چه پسوندهایی میشود وارد کرد به عبارت دیگر نقشه سایت XML چه فایل‌هایی را پشتیبانی میکند؟


گوگل میتواند پسوندهای متفاوتی را در هر نقشه سایت شناسایی کند. این امر بستگی به محتویات هر سایت دارد و شما با استفاده از نقشه سایت کار را برای موتورهای جستجو راحت میکند. نقشه سایت XML پسوندهای HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی میکند.


برای ساخت آنلاین نقشه سایت میتواند از سایت زیر استفاده نمایید به راحتی شما آدرس سایت خود را میدهد و نقشه سایت را به شما تحویل میدهد.


https://www.xml-sitemaps.com


پس از ساخت نقشه سایت میتواند ابتدا از صحیح بودن  آن اطلاع پیدا نمایید و سپس بر روی root سایت خود آپلود نموده و در پایان از اکانت وب مستر آن را معرفی نمایید. برای تست نقشه سایت به آدرس زیر مراجعه نمایید


https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html


قبل از معرفی نقشه سایت خود به گوگل میتوانید از بخش Optimization و قسمت Sitemaps در Google Webmaster Tools از عملکرد درست نقشه سایت خود مطمئن شوید. برای اینکار با فشردن دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه و وارد کردن آدرس نقشه سایت خود مانند تصویر زیر گوگل  فایل شما را بررسی کرده و تعداد صفحات معرفی شده توسط آن را به شما نشان میدهد.


توجه کنید که همین دکمه علاوه بر بررسی برای معرفی نقشه سایت به گوگل نیز استفاده میشود، علاوه براین شما میتوانید با قرار دادن کد زیر در فایل robots.txt خود نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید.


Sitemap: http://example.com/sitemap.xml


هربار که تغییری در نقشه سایت خود ایجاد کردید با استفاده از همان دکمه Add/Test Sitemap گوگل را از تغییرات آن مطلع کنید.


اهمیت نقشه سایت زمانی مشخص میشود که تعداد صفحات سایت شما بسیار زیاد بوده و ارزش محتوایی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. بطور مثال اگر بخش مقالات تکنولوژی از مقالات بازی و سرگرمی برای شما مهمتر است، میتوانید این تفاوت را بوسیله نقشه سایت به وبمستر خود معرفی کنید.




جهت مشاهده مقالات سئو روی لینک زیر کلیک کنید : 
جهت مشاهده مقالات طراحی سایت روی لینک زیر کلیک کنید : 
جهت مشاهده مقالات کسب و کار روی لینک زیر کلیک کنید : 
۲۵
آبان


مدیریت چرخهٔ عمر محصول  (Product Lifecycle Management)از مفاهیم مهم بازاریابی است. در بازاریابی برای هر محصول جدیدی که وارد بازار می‌شود، یک چرخه‌ای قائل هستند که محصول در طول عمرش مراحل مختلف آن را طی می‌کند. مراحلی که هر کدام ویژگیهای خاصی دارند و نیازمند اقدامات ویژه‌ای هستند تا سازمان را قادر سازد که به بهترین شکل از آن محصول سود ببرد.


این مراحل عبارتند از:
1.    دورهٔ معرفی
2.    دورهٔ رشد
3.    دورهٔ بلوغ
4.    دورهٔ افول

 طبیعتاً هر کدام از این دوره‌ها نیازمند استراتژی بازاریابی به خصوص، ترکیب ویژه‌ای از آمیختهٔ بازاریابی و مدیریتی ویژهٔ همان دوره است. بنابراین باید بپذیریم که شناسایی این چرخه اهمیت ویژه‌ای دارد.

 

چرخه عمر محصول


هرچند بسیاری از محصولات در دورهٔ معرفی به بازار، شکست می‌خورند و وارد دوره‌های بعدی نمی‌شوند، اما در صورت گذر از مرحلهٔ معرفی، مراحل رشد و بلوغ و افول نیز در ادامه خواهد آمد.
اما در هر مرحله چه استراتژی‌هایی را باید اتخاذ نمود؟

برای مطالعه ادامه مقاله مدیریت چرخهٔ عمر محصول (منحنی PLC) کلیک کنید.

"وب مک مشهد، مشاور ومجری سئو و بهینه سازی وب سایت"

باما تماس بگیرید:تلفن : 36040001- 051 (10 خط)


۲۲
آبان
10-علت-سرمایه-گذاری-بر-بازاریابی-دیجیتالی(اینترنتی)


بر اساس آمار و ارقام ITU در سال ٢٠١۴، حدود ٣ میلیارد نفر از مردم جهان، معادل ۴٠ درصد از جمعیت کل دنیا، به اینترنت دسترسی داشتند. گزارشات Global Web Index حاکی از آن است که ٩١ درصد از کاربران اینترنت یک لپ تاپ یا کامپیوتر شخصی دارند و ٨٠ درصدشان صاحب یک گوشی هوشمند هستند. این داده ها نمایانگر قدرت و تأثیر روزافزون اینترنت بر زندگی مردمی است که می‌توانند مصرف کننده کالا و خدمات شما باشند.

اگر پیش از این بودجه‌ای مختص روش های سنتی و قدیمی بازاریابی همچون پخش پیام بازرگانی در رادیو و تلویزیون، تبلیغ بر روی بیلبورد و چاپ بروشور و کاتالوگ در نظر گرفته بودید، اینک زمان آن فرا رسیده که بر روی شیوه های نوین بازاریابی یا همان بازاریابی اینترنتی از قبیل بازاریابی در رسانه های اجتماعی و موتورهای جستجوگر و خلق محتوا سرمایه گذاری های لازم را انجام دهید. اگر هنوز آمادگی لازم و اعتماد کافی برای دست و پنجه نرم کردن با چالش هایی را ندارید که تکنولوژی های مدرن و امروزی پیش رویتان قرار داده اند، بهتر است دلایل زیر را با دقت مطالعه کنید تا به درک بهتری از قدرت بازاریابی دیجیتال برسید و دریابید موفقیت در دنیای تجارت در گرو گام نهادن در مسیر بازاریابی دیجیتالی است. پس عجله کنید تا از غافله عقب نمانید.

١. هدفگیری دقیق و صحیح مشتریان

٢. بازاریابی مدرن، داده‌ها و اطلاعاتی هوشمندانه در اختیارتان می‌گذارد.

٣. خلق، جایگزین و تکرار کردن در بازاریابی دیجیتالی آسان تر است.

۴. دیجیتال مارکتینگ درونگرا و جاذبه ای (Inbound) است نه منقطع و از هم گسیخته.

۵. نتایج حاصل از بازاریابی آنلاین در هر لحظه قابل رصد کردن و پیگیری است. 

۶. بازاریابی آنلاین تعاملی و دو طرفه است.

٧. می‌تواند در آن واحد هم سنت‌گرا باشد هم مدرن و مبتکرانه.

٨. بازاریابی آنلاین اجتماعی – ارتباطی است.

٩. مقرون به صرفه است.

١٠.در حال حاضر رقبایتان از بازاریابی آنلاین به عنوان سلاحی قدرتمند استفاده می‌کنند تا در برابر شما قد علم کنند.

برای مطالعه کامل مقاله 10 علت سرمایه گذاری بر بازاریابی دیجیتالی کلیک کنید

"وب مک مشهد، مشاور ومجری سئو و بهینه سازی وب سایت"

باما تماس بگیرید:تلفن : 36040001- 051 (10 خط)

۲۲
آبان

هر سایت و بهتر بگوییم هرمطلبی در سایت از دو قسمت تشکیل شده است یکی کدهای مربوط به آن سایت یا آن صفحه می باشد که قالبا از دید کاربر سطح بالا پنهان می باشد و دیگری آن متن و مطالبی هست که کاربر و بازدید کننده آن را می بیند. تحقیقات نشان میدهد هرچه نسبت وجود متن در یک صفحه از سایت بیشتر از نسبت کد html در آن صفحه بیشتر باشد در جستجوهای گوگل بیشتر دیده شده است مخصوصا بعد از اپدیت شدن الگوریتم پاندا این موضوع خیلی اهمیت پیدا کرده است.

به طور مستقیم نسبت متن به کد (Text to HTML) بر سئو تاثیر ندارد اما...

در بررسی فاکتورهای مربوط به سئو از نظر موتورهای جستجو نسبت متن به کد ( Text to HTML ) بطور مستقیم تاثیری ندارد ولی بر روی پارامترهای زیادی تاثیرگذار است که می‌توانند نتایج بهتری را برای شما در موتورهای جستجو به همراه داشته باشند.

مهمترین و اصلی ترین پارامترهای نسبت متن به کد (Text to HTML)  به شرح زیر می باشد:

  1. ارزش قائل شدن و اهمیت دادن به بازدیدکنندگان : صفحاتی که نسبت متن به کد (Text to HTML) آن‌ها بالاتر است به نظر برای بازدیدکنندگان قابل فهم‌تر و خواناترند. از نظر موتورهای جستجو چنین سایتی برای آسایش بازدیدکنندگان طراحی شده است و نه خوشامد موتورهای جستجو که این امر تاثیر زیادی در سئو سایت شما خواهد داشت.
  2. رضایتمندی و علاقه بیشتر بازدیدکنندگان: نسبت متن به کد (Text to HTML) بیشتر به شما این امکان را می‌دهد که مطالب بیشتری در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار دهید و این امر موجب رضایت آن‌ها و حضور بیشترشان در سایت شما خواهد شد که در رتبه شما در نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی خواهد گذاشت.
  3. سبکتر بودن صفحات و افزایش سرعت بارگذاری: کد کمتر به این معنی است که شما کدهای اضافی را از صفحات خود حذف کرده اید و این امر سرعت بارگذاری سایت شما را به طرز چشمگیری افزایش خواهد داد. گوگل علاقه ای به نمایش صفحات خیلی سنگین به کاربران را ندارد!!!
  4. ایندکس شدن بهتر برای موتورهای جستجو: کدهای تمیزتر و نسبت متن به کد (Text to HTML) بالاتر ,  ایندکس کردن سایت شما را برای موتورهای جستجو سریع و راحت می‌کند. به عبارت دیگر موتورهای جستجو دوست دارند یک مطلب و مقاله میزان متن  آن بسیار زیادتر از کد باشد هیچ محتوایی به اندازه متن نمیتواندآنها را خوشحال کند!!!

اکنون که با اهمیت زیاد بودن میزان متن نسبت به کد آشنا شدیم چند پیشنهاد بسیار ساده داریم برای اینکه چه کار کنیم میزان متن ما در سایت و یا یک مقاله نسبت به کد html بیشتر شود.

مهمترین و اصلی ترین نکات و پارامترهایی که رعایت آن باعث افزایش میزان متن به کد (Text to HTML) میشود.

 

 اهمیت سئو

 

نکته اساسی در طراحی هر صفحه رضایت بازدیدکنندگان از محتویات و ظاهر صفحات شماست، برای افزایش نسبت متن به کد (Text to HTML) نکات زیر را رعایت کنید.

  1. هر کد اضافی و استفاده نشده را حذف کنید.
  2. فاصله‌های خالی زیادی را پاک کنید.
  3. توضیحات موجود در کدها را حذف کنید. (در سیستم‌های وردپرس و جوملا معمولا کدنویس‌ها توضیحاتی را برا هر بخش در کد قرار می‌دهند که در نسبت متن به کد (Text to HTML) شما تاثیر منفی دارند)
  4. تا حد امکان از جداول استفاده نکنید.
  5.   از کدهای CSS استفاده کنید.
  6. تصاویر خود را بهینه کنید.
  7.   هر تصویر اضافی را حذف کنید.
  8. از کدهای جاوا و فلش تا حد امکان استفاده نکنید.
  9. حجم صفحه خود را کمتر از 300 کیلوبایت نگه دارید.
  10. هر گونه متن که قابل مشاهده برای بازدیدکنندگان نیست را حذف کنید.

اکنون ابزارهایی را به شما معرفی می نماییم که میتواند به کمک آن از میزان متن به کد در سایت خود اگاه شوید.

  1. Maierwalter
  2. SEOChat
  3. DevSEO

لطفا وارد سایت های فوق شوید و از خدمات آن جهت مشاهده میزان متن به کد استفاده نمایید.

"وب مک مشهد، مشاور ومجری سئو و بهینه سازی وب سایت"

باما تماس بگیرید:تلفن : 36040001- 051 (10 خط)

۲۲
آبان

نقشه سایت (sitemap) یک فایل متنی می باشد با فرمت xml  (زبان نشانه گذاری قابل توسعه) داخل این فایل آدرس تمامی صفحات سایت و به متا داده هایی مانند تاریخ آپدیت, اهمیت آن صفحه و نحوه ارتباط آن با سایر صفحات قرارداده میشود . این اطلاعات به ربات های گوگل کمک میکنند تا در مدت زمانی که در داخل سایت شما هستند بهتر و بیشتر صفحات سایت را ایندکس کنند و از صفحاتی که اپدیت شده و تغییر یافته اند اطلاع پیدا نمایند.

لزوما ساخت نقشه سایت (sitemap)که دارای فرمت xml می باشد تضمینی مبنی بر ایندکس صفحات سایت نمی باشد. اما بررسی ها نشان میدهد که بسیار میتواند در ایندکس شدن صفحات کمک نماید. در زیر نمونه کد موجود در فایل نقشه سایت(sitemap)  را که با فرمت xml می باشد مشاهده می نمایید.

  <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<urlset xmlns="http://www.google.com/schemas/sitemap/0.90">

  <url>

    <loc>http://www.webmac.ir/</loc>

    <lastmod>2016-01-27T23:55:42+01:00</lastmod>

    <changefreq>daily</changefreq>

    <priority>1.0</priority>

  </url>

  <url>

    <loc> http://www.webmac.ir/aboutus</loc>

    <lastmod>2016-01-26T17:24:27+01:00</lastmod>

    <changefreq>daily</changefreq>

    <priority>0.5</priority>

  </url>

</urlset>

اکنون تک تک برچسب های موجود در فایل سایت مپ رو توضیح میدهیم:

  1. <urlset> نقشه سایت با این برچسب شروع و خاتمه می یابد.
  2. <url> محتوای لینک هر صفحه در این برچسب قرار میگیرد و در واقع یک برچسب مادر است.
  3. <loc> این برچسب آدرس دقیق هر صفحه از سایت شما را در خود جای میدهد.
  4. <lastmod> اطلاعات مربوط به آخرین تغییرات صفحه در این برچسب قرار میگیرد که به فرمت YYYY-MM-DD تاریخ دهی میشود.
  5. <changefreq> این برچسب از نقشه سایت شما اطلاعاتی درمورد بازه زمانی تغییرات در صفحه مورد نظر را ارائه میدهد.
  6. <priority> میزان اهمیت صفحه در نقشه سایت شما را مشخص میکند که مقدار آن میتواند در بازه 0.0 تا 1.0 باشد.

1NVriQ1hQ2

اکنون مهمترین نکات در نقشه سایت را بررسی می نماییم:

  1. برچسب <loc> اجباری بوده و برچسب های <lastmod> ،<changefreq>  و <priority> اختیاری هستند.
  2. فایل نقشه سایت شما باید روی هاست و پوشه اصلی فایل‌ها قرار گیرد.
  3. تمام آدرس‌ها در نقشه سایت باید مربوط به یک دامنه باشند.
  4. حداکثر طول مجاز برای یک آدرس 2048 کاراکتر است.
  5. به نظر میرسد که با تنظیم <changefreq>  و <priority> میتوان موتورهای جستجو را وادار به بررسی روزانه سایت خود کنید، این کار به هیچ عنوان توصیه نمیشود زیرا اگر گوگل متوجه غیر واقعی بودن آن شود، کل فایل نقشه سایت شما را نادیده خواهد گرفت.

اکنون این سوال مطرح می باشد که چند آدرس در نقشه سایت میتواند وارد کرد؟ و اگر تعداد صفحات خیلی زیاد باشد چه باید کرد؟ راه حل آن ساخت فایل ایندکس نقشه سایت می باشد و داخل فایل ایندکس میتواند هر تعداد نقشه سایت را آدرس دهی کرد. در ادامه توضیحات لازم داده خواهد شد.

در اینصورت فایل مربوط به هر نقشه سایت باید در یک فایل ایندکس نقشه سایت (Sitemap index file) لیست شود.

اگر سایت شما بیش از 5000 صفحه دارد یا سایز فایل نقشه سایت شما بیش از 10 مگابایت است، استفاده از چند فایل نقشه سایت ضرورت می یابد. در اینصورت به فایل ایندکس نقشه سایت نیز نیاز دارید. البته میتوانید با استفاده از gzip حجم فایل و پهنای باند مورد نیاز را کاهش دهید ولی مطمئن شوید که سایز فایل نقشه سایت شما بعد از فشرده سازی کمتر از 10 مگابایت باشد.

در زیر نمونه کد برای فایل ایندکس نقشه سایت را می توانید مشاهده نمایید

 

  <?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>

<sitemapindex xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">

<sitemap>

<loc>http://www.domain.com/sitemap1.xml.gz</loc>

<lastmod>2004-10-01T18:23:17+00:00</lastmod>

</sitemap>

<sitemap>

<loc>http://www.domain.com/sitemap2.xml.gz</loc>

<lastmod>2005-01-01</lastmod>

</sitemap>

</sitemapindex>

 

در فایل ایندکس زمان احتمالی تغییرات برای هر فایل نقشه سایت شما بوسیله برچسب <lastmod> مشخص میشود.

اکنون هر کدام از برچسب های مربوط به فایل ایندکس نقشه سایت را توضیح میدهیم:
  1. <sitemapindex> ایندکس نقشه سایت با این برچسب باز و بسته میشود.
  2. <sitemap> این برچسب اطلاعات مربوط به هر نقشه سایت را در خود جای میدهد.
نکته: هر فایل ایندکس میتواند تا 50000 فایل نقشه سایت را در شامل شود.

اکنون سوالی دگیر مطرح می باشد در داخل نقشه سایت چه پسوندهایی میشود وارد کرد به عبارت دیگر نقشه سایت XML چه فایل‌هایی را پشتیبانی میکند؟

گوگل میتواند پسوندهای متفاوتی را در هر نقشه سایت شناسایی کند. این امر بستگی به محتویات هر سایت دارد و شما با استفاده از نقشه سایت کار را برای موتورهای جستجو راحت میکند. نقشه سایت XML پسوندهای HTML، Video، Image، Mobile و News را پشتیبانی میکند.

برای ساخت آنلاین نقشه سایت میتواند از سایت زیر استفاده نمایید به راحتی شما آدرس سایت خود را میدهد و نقشه سایت را به شما تحویل میدهد.

https://www.xml-sitemaps.com

پس از ساخت نقشه سایت میتواند ابتدا از صحیح بودن  آن اطلاع پیدا نمایید و سپس بر روی root سایت خود آپلود نموده و در پایان از اکانت وب مستر آن را معرفی نمایید. برای تست نقشه سایت به آدرس زیر مراجعه نمایید

https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html

قبل از معرفی نقشه سایت خود به گوگل میتوانید از بخش Optimization و قسمت Sitemaps در Google Webmaster Tools از عملکرد درست نقشه سایت خود مطمئن شوید. برای اینکار با فشردن دکمه قرمز رنگ Add/Test Sitemap در سمت راست صفحه و وارد کردن آدرس نقشه سایت خود مانند تصویر زیر گوگل  فایل شما را بررسی کرده و تعداد صفحات معرفی شده توسط آن را به شما نشان میدهد.

توجه کنید که همین دکمه علاوه بر بررسی برای معرفی نقشه سایت به گوگل نیز استفاده میشود، علاوه براین شما میتوانید با قرار دادن کد زیر در فایل robots.txt خود نقشه سایت را به گوگل معرفی کنید.

Sitemap: http://example.com/sitemap.xml

هربار که تغییری در نقشه سایت خود ایجاد کردید با استفاده از همان دکمه Add/Test Sitemap گوگل را از تغییرات آن مطلع کنید.

اهمیت نقشه سایت زمانی مشخص میشود که تعداد صفحات سایت شما بسیار زیاد بوده و ارزش محتوایی آنها با یکدیگر متفاوت باشد. بطور مثال اگر بخش مقالات تکنولوژی از مقالات بازی و سرگرمی برای شما مهمتر است، میتوانید این تفاوت را بوسیله نقشه سایت به وبمستر خود معرفی کنید.

 


۲۲
آبان


روش Clickbait یا «طعمه کلیک» به طور ساده به گمراه کردن یا تحریک غیرمعقول کاربر به کلیک کردن روی محتوای تبلیغی اشاره دارد. رایج ترین روش برای ایجاد طعمه کلیک برای مخاطب، استفاده از یک لینک جذاب با استفاده از عنوان و یا تصویر مهیج است تا با ایجاد حس کنجکاوی در مخاطب، او را به کلیک بر روی آن لینک تشویق نماید. در نتیجه استفاده از این روش، معمولاً مخاطب کنجکاو برای ارضای حس کنجکاوی خود، مجبور به کلیک بر روی آن لینک و ورود به سایت مقصد طعمه (و در نتیجه ایجاد درآمد برای سایت نمایش دهنده و شرکت مجری تبلیغات) می شود.

با توجه به اینکه این روزها در دنیای دیجیتال شاهد استفاده برخی از شرکت های تبلیغاتی داخلی و خارجی از روش Clickbait برای گمراهی کاربر و تحریک او به کلیک و کسب درآمد استفاده می کنند؛ در این مقاله بر آن شدیم تا استراتژی های گمراه سازی این شرکت ها را تشریح کنیم.


ریشه تاریخی و چرایی استفاده از روش طعمه کلیک

ابتدایی ترین استفاده از روش طعمه کلیک را می توان مربوط به نویسندگان روزنامه ها و مجلات زردی دانست که قصد داشتند با استفاده از ایجاد کنجکاوی و ایجاد تیترهای نادرست، افراد را مجبور به خرید روزنامه و مجله خود کنند. ممکن است چنین موضوعی برای هر کدام از ما نیز بارها اتفاق افتاده باشد. به عنوان مثال در بخشی از مطالعه یک روزنامه در یک روز تابستانی، ممکن است که تیتری عجیب با عنوان «امشب در تهران باران می بارد» توجه ما را جلب کرده باشد و سپس با مطالعه متن متوجه شویم که این خبر به این اشاره دارد که «فیلم باران» از امشب در سینماهای تهران اکران خواهد شد.

روش طعمه کلیک در فضای اینترنت و تبلیغات دیجیتال را نیز می توان تعمیم داده شده همان روش گمراه سازی سنتی دانست. اما استفاده از این روش در دنیای وب و تبلیغات دیجیتال بسیار فراگیرتر از نسخه سنتی آن و روزنامه ها می باشد. دلیل موضوع نیز بسیار ساده است. از آنجایی که رایج ترین روش درآمد شرکت های تبلیغاتی و نیز سایت ها، روش PPC یا پرداخت به ازای کلیک (Pay Per Click) است؛ هر روشی که بتواند به کلیک بیشتری منجر شود؛ به صورت مستقیم تبدیل به درآمد برای سایت و نیز شرکت های تبلیغاتی خواهد شد. از این جهت شرکت ها به جای بهبودهای فنی تبلیغات و افزایش رضایت مخاطبین، با مطالعات روان شناسی و جامعه شناسی و با مهندسی ذهنی مخاطبین، عنوان ها و تصاویری را برای مخاطبین انتخاب می کنند تا او را وادار به کلیک بر روی محتوای تبلیغی نمایند.

ما در این نوشته می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که آیا این افزایش مخاطب و یا کسب درآمد با این روش مفید است یا خیر؟ و اینکه در صورت استفاده از روش طعمه کلیک، این موضوع چه اثراتی می تواند بر روی شرکت های تبلیغ دهنده و نمایش دهنده تبلیغ داشته باشد؟ آیا این شکل خاص از ورود کاربر به سایت، می تواند برای کاربر مفید باشد و آن کاربر را به یکی از مخاطبین جدید سایت هدف تبدیل نماید یا خیر؟
روش طعمه کلیک با قرار دادن طعمه برای کاربر اینترنت او را به سمت کلیک بر روی لینک های مشخصی هدایت می کند.

 

wWP5EhdPWn

 


نمونه های جهانی استفاده از روش طعمه کلیک

روش طعمه کلیک محدود به شرکت ها و کاربران کشور خاصی نیست. اگر بخواهیم از این موضوع در مقیاس جهانی صحبت کنیم می توانیم از سایت هایی مانند Upworthy, UniLad, ViralNova, The Lad Bible و Kotaku نام ببریم. در ادامه برخی نمونه های تصویری استفاده از روش طعمه کلیک از سایت های خارج از ایران را به همراه استراتژی مورد استفاده برای گمراهی مخاطب، برای شما لیست کرده ایم.


اشاره به موضوعات مرتبط با دارایی های دسته بزرگی از مردم

در تصویر زیر شما یک نمونه از روش های رایج طعمه کلیک را مشاهده می نمایید. در این روش معمولاً یک داشته عمومی به گونه ای مطرح می شود که مخاطب فکر می کند آگهی به دسته محدودی از افراد، شامل او، اشاره دارد. مثلاً در تصویر زیر به داشتن دستگاه بازی پلی استیشن که عده زیادی در آمریکا آن را دارند، به عنوان فرصتی برای کسب درآمد اشاره می شود. با توجه به اینکه این روش کسب درآمد مشروط به داشتن دستگاه بازی شده است؛ مخاطب اعتماد زیادی به آن خواهد داشت؛ به دلیل اینکه فکر می کند او به خاطر داشتن این دستگاه بازی به صورت خاص امکان بهره برداری از این روش کسب درآمد را دارد. همچنین اگر توجه نمایید، بر خلاف روش های رایج کسب درآمد که به میلیونر شدن شبانه اشاره می کنند؛ این آگهی برای کسب اعتماد مخاطب، اشاره می کند که درآمد این روش بسیار کم خواهد بود تا کاربر اینترنت کمترین شک نسبت به کلیک روی این تبلیغ و هدایت شدن به سمت سایت مقصد طعمه را داشته باشد. شما ممکن است که در سطح وب آگهی هایی را با مضمون «ویژه مجردها»، «فرصت ویژه برای متاهلین»، «فرصت استثنایی برای صاحبان خانه و املاک»، «شرایطی استثنایی برای صاحبان خودروی پراید» و … مشاهده نمایید. نکته مشترک این استراتژی طعمه کلیک این است که با اینکه تبلیغ تلاش می کند تا صفحه مقصد را دارای فرصتی استثنایی برای مخاطبین خاصی معرفی کند، اما با محاسبات ریاضی می توان دید که چیزی حدود ۵% تا ۵۰% مخاطبین وب در یک کشور می توانند به سادگی در آن شرایط خاص تبلیغ شده قرار گیرند و بنر تبلیغی صرفاً تلاش دارد که شرایط عمومی فرد را تبدیل به فرصتی خاص برای او کند.

MpLh64HjEJ


تحریک کنجکاوی افراد با تصویر و تیتر محرک و با محتوای ناقص

در این روش تصویر یا متنی عجیب و شوکه کننده به همراه پنهان سازی بخش اصلی اطلاعات به کاربر نمایش داده می شود. در ادامه، کاربر برای یافتن پاسخ سؤال مجبور است تا روی تبلیغ کلیک کند. مثلاً تبلیغ زیر، یک ماشین پوشیده با ماده ای شبیه به فوم چسبنده را نمایش می دهد. چنین کاری و اینکه چرا باید ماشین را با چنین ماده ای پوشش داد، به ذات خود عجیب است. اما تیتر همراه تصویر نیز آخرین تیرها را به ذهن مخاطب شلیک می کند با اشاره به اینکه «من نمی دانستم که چرا این آقا ماشینش را این چنین با این ماده فوم چسبناک داغون کرده؛ اما الان که می دانم، حسودی می کنم». یعنی شما نیز اگر این تصویر را دیده اید و این نکته را ندانید، اطلاعات بزرگی را از دست خواهید داد. پس کلیک کنید.

CEvjRAKXeA

استفاده از کلیشه ها و شکاف های ملی، اجتماعی و جنسیتی

در این روش معمولاً با تحریک احساسات مخاطب اینترنت، همانند احساسات ملی، قومی، اجتماعی و جنسیتی، مخاطب تحریک به کلیک کردن می شود. به عنوان مثال، برای معرفی یک سرویس تجاری ممکن است در خصوص موفقیت یک ایرانی در راه اندازی آن سرویس، تبلیغی را مشاهده کنیم. در نمونه زیر، متنی در خصوص دختری می باشد که با کسانی که او را در مسیر حرکتش آزار کلامی داده اند، تصویر سلفی گرفته و در وب منتشر می کند. چنین تبلیغی بسیاری از المان های لازم برای تشویق به کلیک را دارد.

۱- کار جالب و خلاقانه است.

۲- در مسیر معکوس یک کلیشه اجتماعی حرکت می کند که در آن معمولاً زنان قربانی و شایسته ترحم هستند. در این تصویر و نوشته، این دختر در نقش قهرمان داستان ظاهر شده، برای یک معضل عمومی اجتماعی راه حل ارائه کرده و این بار مردان آزاردهنده را در وضعیت مستاصل قرار می دهد.

۳- تیتر متن نیز با عدم روایت اصل داستان، خواننده را دعوت می کند تا در خصوص روش انتقامی این دختر از مردان آزار دهنده بیشتر بخواند.

روش های طعمه کلیک محدود به روش های فوق نیستند و همان طور که دیدیم، در نسخه های پیشرفته، ترکیبی از چندین روش را برای در دام انداختن مخاطب استفاده می کنند. اما به نظر می رسد که مشاهده مثال های فوق که رایج ترین شیوه های طعمه کلیک را تشریح کرد؛ بخش اصلی استراتژی ها را پوشش داده باشد. در ادامه اشاره مختصری به استفاده از روش طعمه کلیک در ایران خواهیم داشت.


 j89aSJx7gA


استفاده از روش طعمه کلیک در ایران

به تازگی در ایران نیز روش طعمه کلیک، در حال رواج توسط برخی شرکت های تبلیغاتی می باشد. در ادامه چندین تصویر از نمونه های ایرانی روش طعمه کلیک را مشاهده می کنیم.

به عنوان مثال تبلیغ زیر به جای معرفی واضح مقصد کلیک های کاربر، در بنر اول از سمت چپ او را تحریک به دانستن در خصوص «باغی بهشتی» می کند که «در یک گودال مرموز مخفی مانده است». بنر دوم در خصوص «معجره ای در خصوص رفع چروک» های چندین دهه عمر، در عرض یک ساعت اشاره می کند و تبلیغ کناری نیز در خصوص کشفی جدید صحبت می کند که اخیراً برای بشر اتفاق افتاده است که در طی آن یک ایرانی کاری را که لابراتورها و شرکت های داروسازی جهانی نتوانسته اند انجام دهند را انجام داده و راهکار دائمی برای رفع سفیدی موی را یافته است.

استفاده از روش طعمه کلیک در ایران چنان رایج شده است که در تصویر زیر، همان شرکت تبلیغاتی، مجری تبلیغات طعمه گذاری شده، همان کرم رفع کننده چروک صورت را که در تبلیغ قبلی وعده تأثیر «یک ساعته» اش را داده بود؛ بار دیگر اما این بار با «تاثیر دو دقیقه ای» برای گمراهی و تحریک مخاطب اجرا کرده است. استفاده از آمار و اعداد نادرست و در مواردی عددسازی و داده سازی، بخش مهمی از استراتژی طعمه گذاری و فریب دادن کاربر برای کلیک گرفتن از مخاطبین و کاربران وب است.
 
چرا باید مخاطبین وب و اینترنت نسبت به روش طعمه کلیک آموزش دیده و حساس باشند

ui3fBvlcSX؟


روش های طعمه کلیک از جهت های مختلف، صدماتی را هم به صورت کوتاه مدت و هم به صورت دراز مدت به اعتماد مخاطبین، وجهه سایت ها و چرخه رشد کسب و کارهای تبلیغ شونده وارد می کنند.


صدمه به اعتماد مخاطب

اولین عارضه روش طعمه کلیک، صدمه به اعتماد مخاطبین اینترنت می باشد. زمانی که مخاطب کنجکاوی که برای مطالعه بیشتر در خصوص یک موضوع، مجبور به کلیک بر روی لینک طعمه گذاری شده می شود؛ معمولاً به سرعت در می یابد که مطلب نمایش داده شده آن چیزی نیست که او به خاطر آن کلیک کرده است و به سرعت متوجه خواهد شد که در دام طعمه گذاری تبلیغاتی آن لینک گرفتار شده است.


صدمه به سایت های تولید کننده محتوا

صدمه دیگر با این روش، از میان بردن اعتماد به سایت های مطرح کشور در زمینه تولید محتوا باشد. مخاطبین و کاربران اینترنت به خوبی نسبت هزینه های بالای نگهداری سایت و تأمین و تولید محتوای فاخر و نیاز صاحبان سایت ها به کسب درآمد و حفظ چرخه تولید و انتشار محتوا آگاه هستند و نمایش تبلیغات مناسب در کنار محتوای سایت را ضروری می دانند. اما این کاربران انتظار دارند که صاحبان سایت ها با عدم نمایش تبلیغات طعمه گذاری شده، از اعتماد آنها برای کسب درآمد استفاده نکنند. از این جهت شاید بتوان گفت که به خاطر کسب درآمدی کوتاه مدت، مهم ترین زیان های طعمه کلیک در دراز مدت به سایت هایی که کار طاقت فرسای تولید محتوا را انجام می دهند، وارد می شود.


صدمه به کسب و کارهای تبلیغ شونده

صدمه سوم در این میان که بیشترین و پنهان ترین صدمه ممکن می باشد؛ ضربه ای است که کسب و کارهای تبلیغ شونده می بینند. زمانی که کاربر بدون اطلاع و رضایت در روشی که بیشتر به یک قاچاr انسانی مجازی شبیه است، با استفاده از روش های طعمه گذاری فریب داده شده و ناخواسته خود را در تار عنکبوتی محتوای به ظاهر غیر تبلیغی سایت مقصد می یابد؛ اعتماد خود را به خدمات و کالاهای سایت مقصد نیز از دست می دهد. مشکلی که در این میان وجود دارد این است از میان رفتن اعتماد، آن چنان تدریجی و خاموش و همچنین همراه با دستاوردهای کوتاه مدت فریب دهنده برای کسب و کارها می باشد که معمولاً صاحبان کسب و کار، زمانی متوجه تأثیر سوء این روش طعمه گذاری و تبلیغات ارزان قیمت روی کسب و کار خود می شوند که بسیار دیر شده است.

روش طعمه گذاری کلیک به دلیل هزینه بسیار پایین (گاهاً تا یک چهارم پایین) برای کسب و کارها، کم شباهت به استفاده از مخدر تبلیغاتی برای کسب و کار نیست. سرمستی استفاده های اولیه از این روش آن میزان بالا است که کسب و کار، مسیر سراشیبی به سمت پرتگاه کسب و کار خود را به خوبی نمی بیند. مصرف بیشتر از این روش معمولاً به مصرف بیشتر و بیشتر و با دوز بالاتر از این سم مهلک برای کسب و کار منجر می شود. چرخه ای از مصرف که به تدریج به سمت نابودی اعتبار سایت حرکت می کند.

 
چطور می توانیم تبلیغات طعمه گذاری شده در وب را کاهش دهیم؟

اولین گام افزایش آگاهی در این موضوع است. اگر صاحب سایتی در زمینه تولید محتوا هستید، به مخاطبین خود در این خصوص اطلاع رسانی کنید. در زمینه طعمه کلیک و آگاه سازی مخاطبین و افزایش دقت نظر آنها، محتوای آموزشی تولید نمایید. اطلاع رسانی کردن، با از میان بردن زمینه گمراهی مخاطبین، چرخه کسب درآمد شرکت های تبلیغاتی استفاده کننده از روش طعمه کلیک را از میان برده و سرعت رشد استفاده از این روش نادرست را کاهش می دهد.

همچنین اگر مخاطب و کاربر اینترنت هستید، می توانید در مراجعه به سایت هایی که در آنها با تبلیغات طعمه گذاری شده، با درج کامنت یا ارسال پیام و ایمیل به صاحبان سایت ها، در خصوص آگاه بودنتان نسبت به استراتژی های گمراه سازی مخاطبین، اطلاع رسانی کنید و در مورد میزان انزجار خود در مورد این روش های تبلیغی اطلاع رسانی کنید. همچنین با توجه به اینکه برخی صاحبان سایت ها، نسبت به تأثیر سوء نمایش این تبلیغات در سایت خود و از میان رفتن اعتماد مخاطبینشان آگاهی لازم را ندارند؛ می توانید این متن را برای مطالعه به آنها ارسال نمایید. همچنین برای افزایش آگاهی کاربران اینترنت نسبت به روش های طعمه گذاری کلیک، این متن را با هشتگ طعمه_کلیک در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

نظر شما در خصوص روش طعمه کلیک چیست؟ آیا شما نیز تا کنون با چنین تبلیغاتی مواجه شده اید؟ در چه سایت هایی و توسط چه شرکت های تبلیغاتی؟ تا چه حدی این روش را مخرب می دانید؟ پیشنهادات جایگزین شما برای کسب و کارها برای تبلیغات کم هزینه و در عین حال مؤثر چیست؟

۱۶
آبان
SEM-چیست؟-تفاوت-آن-با-SEO-در-چیست؟


SEM ( Search Engine Marketing) همان بازاریابی موتورهای جستجو مفهوم بسیار گسترده دارد اما به طور خلاصه میتوان گفت هر تلاش و فعالیتی که در راستای افزایش ورودی گوگل برای یک سایت و یا جذب مخاطب انجام می شود که احیانا منجر به فروش کالا و خدمات شود و درآمد از حاصل شود را میتوان در زیر مفهموم (SEM) در نظر گرفت.

در تعریف بالا کاملا واضح است که سئو یا همان بهینه سازی موتورهای جستجو میتواند جزئی از بازاریابی موتورهای جستجو باشد.
با این وجود خیلی از افراد که در اینترنت صاحب کسب و کار هستند و معمولا هم افراد باسابقه هستند این دو مفهموم را یکسان در نظر میگیرند در حالی که یکی جزئی از دیگریست و SEM بسیار گسترده تر می باشد.
حالا تلاش میکنیم کمی دقیقتر موضوع را بررسی نماییم و بخش‌هایی از SEM که بطور مجزا از SEO هستند و تفاوت‌های این ‌دو را شامل می‌شوند را در ادامه شرح خواهیم داد.    


اولین بخش منحصر به فرد از  SEM وب دایرکتوری ها می باشد :

پرداخت هزینه به دایرکتوری‌های بزرگ و شناخته شده برای آن‌که سایت شما را به بازدیدکنندگان و در نتایج جستجو نمایش دهند بسیار راحت‌تر از آماده سازی مناسب برای حضور در صفحه اول موتورهای جستجو است. بعضی از این دایرکتوری‌ها تنها با پرداخت هزینه و بعضی بصورت رایگان سایت شما را به نمایش می‌گذارند و با پرداخت هزینه میزان محبوبیت و بازدید شما را افزایش می‌دهند. که در واقع بخشی از SEM شما خواهد بود. یکی از وب دایرکتوری ها معتبر ایرانی سایت(هزار سایت) می‌باشد.


دومین بخش منحصر به فرد از  SEM تبلیغات سنتی می باشد :

بعنوان بخش دیگری از SEM، این روش شامل قرار دادن تبلیغات پولی شما در نتایج موتورهای جستجو می باشد که با توجه به کلمه کلیدی مناسب مورد نظر خودتان و براساس تعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو برای شما هزینه خواهد داشت. در واقع تبلیغات شما به تعداد بازدیدکنندگان از سایت‌تان بستگی ندارد.


سومین بخش منحصر به فرد از  SEM تبلیغات کلیکی (PPC) می باشد :

در این روش شما تنها به ازای تعداد کلیک بر تبلیغ هزینه خواهید پرداخت. هزینه این روش در SEM بمراتب بالاتر بوده و شناخته شده‌ترین سایت در این زمینه موتور جستجوی گوگل است. در این روش شما میزان هزینه مورد نظرتان برای تبلیغ و کلمه کلیدی را مشخص نموده و به ازای بازدیدکنندگان سایت‌تان از این مسیر مقداری پول از حساب شما کسر می‌شود. کمپین های تبلیغاتی زیادی هم اکنون در ایران به همین روش فعالیت می‌کنند که همکاری با آن‌ها شامل SEM نمی‌شود و به تبلیغات سایت شما مربوط خواهد بود.

64NhYQ0pYl


حالا که بخش های اختصاصی از SEM را بیان نمودیم اکنون اشاره ایی گذرا به مزایا و معایب آن خواهیم داشت.


مزایای SEM :

در مقایسه بین SEO تنها و SEM، سرعت بالای SEM در نتیجه گیری بسیار چشمگیر است. اگر شما میخواهید سریع پیشرفت کنید و نیاز به بازدیدکنندگان زیادی در زمان کوتاهی دارید با پرداخت هزینه آن به هدف خود خواهید رسید ولی در SEO شما نیاز به صبر و زمان بیشتری برای کسب موفقیت دارید.


معایب SEM :

احتمالا انتظار چنین بخشی را نداشتید! کمی عمیق‌تر فکر کنید، شما در SEM هزینه و زمان زیادی را برای ورود بازدیدکنندگان به سایت خود صرف می‌کنید. آنها در سایت شما با چه چیزی مواجه می‌شوند؟ شما آن‌ها را به سایت خود دعوت کرده‌اید و انتظار دارند که اطلاعات مورد نظرشان را براحتی بدست آوردند. آیا دسترسی به مطالب سایت شما سریع و آسان است؟ آیا چیزی که تبلیغ آن‌ را کردید در سایت شما وجود دارد؟ شما در SEM تنها چند ثانیه برای جلب رضایت بازدیدکنندگان زمان دارید و اگر آنچه را می‌خواهند ارائه ندهید به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد و به سایت دیگری می‌روند.


در SEM سایت شما باید از نظر محتوا، زیبایی و نحوه ارائه آماده حضور بازدیدکنندگان باشد در غیر اینصورت به سرعت فراموش شده و یا بعنوان سایتی نامناسب در ذهن آن‌ها باقی خواهید ماند.


اول SEO بعد SEM :

هیچ استراتژی SEM بدون SEO مناسب موفق نخواهد بود. با توجه به اینکه SEO به معنی آماده سازی سایت هم برای بازدیدکنندگان و هم موتورهای جستجو است شاید به تنهایی برای یک سایت کافی باشد. با این حال اگر شما توان مالی کافی برای SEM را دارید، ابتدا SEO سایت خود را آماده کنید.

۱۶
آبان

سایت داینامیک در مقایسه با سایت استاتیک بسیار حرفه ایی تر و انعطاف پذیرتر می باشد. این روزها دیگر کمتر شرکت و سازمانی دارای سایت استاتیک می باشد.

اما تعریف دقیق سایت داینامیک چیست؟ سایت داینامیک (Dynamic) به سایتی گفته میشود که مالک وب سایت بدون درگیر شدن با کدنویسی و بدون داشتن دانش برنامه نویسی قادر هست از طریق پنلی که طراح سایت آن را در اختیارش قرار میدهد تمامی مطالب سایت را مدیریت نماید.به عبارت دیگر اینگونه سایتها مدام محتوایشان در حال تغییر می باشد و این تغییر بدون نیاز به کدنویسی مجدد می باشد. تقریبا می توان گفت این روزها تمامی سایت ها داینامیک هستند و کمتر کسی از سایت استاتیک استفاده میکند.

مثلا سایت های خبری ، سایتهای که نیاز به عضویت دارند , سایت های آموزشی , سایت های فروشگاهی و ...تمام داینامیک می باشند.

شاید یک سوال اساسی که به ذهن خوانندگان عزیز برسد این است که چطور و کجا داده ها ذخیره میشود؟ لازم است قبل از توضیح در این مورد به این نکته اشاره نماییم که :

 

داینامیک1

 

وب سایت های داینامیک به دو روش طراحی و ساخته میشوند.

1-توسط سیستم های مدیریت محتوا مانند: وردپرس(WordPress)-جوملا(Joomla)-دات نت نیوک(DotNetNuke) و بسیاری دیگر از سیستم های مدیریت محتوا.

 طراحی و پیاده سازی سایت های داینامیک توسط اینگونه سیستم های مدیریت محتوا معمولا با قیمت مناسبتری انجام میشود. اینگونه سایت های براساس اصولی از قبل مشخص شده طراحی شده اند که نیاز بسیار زیادی از افراد را تامین میکنند مگر اینکه نیاز به خصوصی سازی بسیار ویژه ای داشته باشند که در این صورت باید از روش دوم استفاده نمایند.

2- طراحی و پیاده سازی وب سایت به صورت کدنویسی شده از پایه توسط برنامه نویسان خبره :زبان های معمولی که برای اینگونه وب سایتها استفاده میشود asp.net  و php می باشد. کدنویسی و طراحی به وسیله اینگونه زبان بسیار حرفه ای می باشد و قیمت تولید وب سایت به این صورت یعنی کدنویسی از پایه معمولا مستلزم هزینه بیشتر از روش قبل می باشد.

حالا که با هر دو نوع طراحی سایت به زبان برنامه نویسی و استفاده از سیستم مدیریت محتوا آشنایی مختصری پیدا نموده اید اکنون به این سوال پاسخ داده میشود که برای نگهداری محتوا در سایتهای داینامیک از پایگاه داده استفاده میشود.

نوع پایگاه داده بر حسب اینکه از کدام زبان برنامه نویسی و یا کدام سیستم مدیریت محتوا استفاده نمایید متفاوت می باشد به عنوان مثال asp.net از پایگاه داده sql استفاده میکند برای ذخیره محتواهای داینامیک یا php از پایگاه داده my sql استفاده میکند و سیستم مدیریت محتوای وردپرس هم از mysql استفاده میکند و ...

به طور معمول تقریبا تمامی برنامه نویسان یا از پایگاه داده sql استفاده میکنند و یا از پایگاه داده my sql   .

 

هزینه طراحی سایت های داینامیک

همانطور که اشاره شد هزینه طراحی سایت های استاتیک از همه کمتر می باشد. بعد از آن هزینه سایت داینامیک، که با سیستم های مدیریت محتوای اشاره شده تولید می شود، و در آخر گرانترین سایت ها به سایت هایی که برنامه نویسان آن از پایه کدنویسی انجام داده اند، تعلق دارد. در کل نمیتوان به هیچ کدام از این سایت ها بابت طراحی قیمت مشخصی داد بسته به میزان پیچیدگی و خواسته های مشتری تفاوت بسیار زیاد می باشد.

اکنون با توجه به توضیحات فوق مزایا و معایب سایت های داینامیک را توضیح خواهیم داد.

 

داینامیک2

 

مزایای سایت های داینامیک :

1- مدیریت محتوای سایتهای داینامیک بسیار راحت میباشد و نیاز به هیچ گونه تخصص برنامه نویسی و دانش فنی ندارد.

2- معمولا امکانات این گونه سایت ها بسیار زیاد می باشد و غالبا به صورت نامحدود میتوانید محتوا تولید نمایید. همچنین از آنجا که محتوا در پایگاه داده ذخیره میشود میتوانید آمار خوبی مثلا از میزان بازدید ها داشته باشید.

معایب سایت های داینامیک :

1- هزینه سرور در سایت های داینامیک بیشتر می باشد.

2- نگهداری پایگاه داده اینگونه سایت ها پیچیده است البته به عهده تولید کننده وب سایت می باشد.

3- مسایل امنیتی در اینگونه سایت بیشتر اهمیت پیدا میکند. مثلا به دست آوردن نام کاربری و کلمه عبور ادمین سایت توسط افراد غیر مالک میتواند منجر به از بین رفتن کل محتوای سایت شود.

4- سایت های داینامیک معمولا دارای مشکلات برنامه نویسی و توسعه می باشد که البته به عهده برنامه نویس می باشد. مشکل آنجا بروز میکند که برنامه نویس تغییر کند!!!

نتیجه گیری : آیا سایت داینامیک خوب هست یا استاتیک؟ میتوانیم بگویم بستگی به نیاز شما دارد اما ما توصیه اکید داریم که از سایت داینامیک استفاده نمایید تا بدون نیاز به برنامه نویسی نیازهای آینده تان را توسعه دهید.